انجمن بیماران آی بی اس، سندرم روده تحریک پذیر

بیماری IBS، درمان ای بی اس، نفخ، اسهال، یبوست، بی اختیاری، دردشکم
تاریخ : جمعه مرداد 17, 99 12:13 pm

همه زمان ها بر اساس UTC + 3:30 ساعت تنظیم شده اند


قوانین انجمن


برای مشاهده قوانین انجمن لطفا اینجا کلیک کنید



ارسال موضوع جدید پاسخ به موضوع  [ 1 پست ] 
نویسنده پیغام
پستارسال شده: پنج شنبه مهر 18, 98 8:55 pm 
آفلاین

تاریخ عضویت: شنبه شهریور 30, 98 1:34 pm
پست: 3
میخواهم تکنیک هایی را به شما بگویم که میتوانم به جرئت تضمین کنم با استفاده از آن ها میتوانید علائم آی بی را به چهار پنج درصد کاهش دهید . حالا مهم نیست که اختلالتون از چه نوعی هست چون تمارین تنفسی تاثیرات عمیقی روی روح و روان شما میزارد.
تنفس در یوگا خیلی اهمیت دارد و میتوانید هزاران روش مختلف تنفسی را در یوگا یاد بگیرید.


_ تنفس دیافراگمی یا شکمی.
تنفس دیافراگمی یا تنفس شکمی درست ترین شکل تنفس است.
تنفس شکمی درواقع شکل صحیح تنفس است که بدن ما با گذشت زمان آن را فراموش میکند . کافی است به یک نوزاد نگاه کنید ... ببینید که چطوری با هر نفسی که میکشد شکمش بالا پایین میرود ... نوزاد درواقع دارد به شکل صحیحی که بدن ما با گذر زمان آن را فراموش کرده است تنفس میکند . درحالی که بیشتر افراد هنگام تنفس قفسه ی سینه ی شان حرکت میکند که این اصلا درست نیست !
حالا بیایید فواید شگفت انگیز تنفس دیافراگمی یا شکمی را ببینید :
1 تنفس شکمی حرکات دودی شکل روده را تقویت میکند و باعث عملکرد بهتر گوارش میشود
2 این شیوه ی تنفس باعث ترشح هورمون اندورفین یا مورفین طبیعی بدن میشود در نتیجه این عمل در بهبود روحیه و کاهش اضطراب و استرس موثر است .
3 تنفس دیافراگمی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی میشود . چون این شیوه تنفس باعث میشود اکسیژن خالص تر و بیشتری به بدن وارد شود .
4 ذهن و سیستم عصبی را آرام میکند
5 تنفس شکمی مثل یک ماساژ عمل میکند و باعث درمان نفخ و یبوست میشود.و ...........


این شیوه تنفسی خیلی مزایای دیگری دارد ... مثلا گوینده ها و خواننده ها برای تقویت صدا ازش استفاده میکنند . شما با یه سرچ ساده "تنفس شکمی یا دیافراگمی " در اینترنت میتوانید هرچقدر که لازم است درباره ی آن تحقیق کنید و به تاثیرات شگفت انگیز آن آگاه شوید .


بیشتر مطالب بالا را از اینترنت نوشتم ولی حالا میخواهم از تجربه ی خودم بگویم .
اولین بار که بصورت اتفاقی یک پست درباره ی این تنفس دیدم و وقتی فهمیدم که به عملکرد دودی شکل روده هام کمک میکند (همون عضلات که با کارکرد عجیب غریبشون باعث اختلال آی بی می شوند) شروع کردم به امتحان کردنش . در عرض دو سه روز من تاثیر شگفت انگیزشو دیدم ... بیشتر مشکلات آی بی من رفع شده بود ... یعنی من بدون هیچ مشکلی هر روز میرفتم دست شویی .
و فک کنم بدونید اینو که اگر شما بتونید یه دفع کامل و خوب هر روز داشته باشید تقریبا دیگه هیچ درگیری با آی بی ندارید .
من این تمرین رو به مدت بیست دقیقه با تنفس عمیق انجامش میدادم مثلا قبل از اینکه برم از خانه بیرون ، سره جلسه امتحان، قرار های مهمم و... یا وقتی که میخواستم برم باشگاه.
جالب اینه که وقتی به صورت مرتب تمرین تنفس صحیح را هر روز انجام دهید ، یعنی زمانی از روز را یه گوشه بشینید یا بخوابید و شروع کنید به مدت ده یا بیست دقیقه تنفس عمیق و شکمی داشته باشد ... بعد یه مدت بدن و ناخوداگاهتون به این عادت میکند و یه روز وقتی به خودتون میاید میبینید که خیلی غیر ارادی دارید درست نفس میکشید!!


حالا بریم سراغ طرز انجام دادنش .
باز هم میگم اگر فکر میکنید به مطالب بیشتر و تخصصی تری نیاز دارید در اینترنت سرچ کنید ... شیوه ها و تکنیک های مختلفی برای یادگرفتن تنفس دیافراگمی یا شکمی وجود دارد و اینکاریه که من کردم :
کله چیزی که از تنفس شکمی یا دیافراگمی لازم است بدانید این است که :
با کشیدن نفس به داخل ریه هاتون(دم) باید شکمتون بالا بیاید .
با بیرون دادن هوای دم (بازدم) باید شکمتون پایین برود .
و قفسه ی سینه تان هم باید ثابت باشد .
یادتان باشد که هوارا از بینی به داخل بکشید و از دهان بیرون بدهید چون این خیلی مهم است .
حالا روی زمین به صورت طاق باز دراز بکشید .
یک دستتان را روی قفسه ی سینه و دست دیگرتان را روی شکمتان قرار دهید .
حالا از طریق بینی تان هوارا به آرامی به داخل بکشید و همزمان با این عمل شکمتان را بالا بیاورید . تمام سعیتان را کنید که قفسه سینه تان بی حرکت بماند و فقط شکمتان مانند یک بادکنک درحال پر شدن بالا بیاید . تا جایی که میتوانید دم را ادامه دهید و بعد شروع کنید به بیرون دادن هوا از دهانتان . همزمان با این بازدم شکمتان هم باید پایین بیاید ... تصور کنید که هوارا داخل شکمتان کردید و آن مثل بادکنک بزرگ شده و حالا میخواهید این بادکنک را خالی کنید ... پس به آرامی بازدم را با دهانتان انجام دهید و بدون حرکت دادن قفسه سینه شکمتان را پایین بیاورید. تمام شد . شما یک تنفس صحیح شکمی انجام دادید . به همین سادگی .
میتوانید در اوایل تمرینتان یک شی سبک روی شکمتان قرار دهید و سعی کنید با دم آنرا بالا و با بازدم آن را پایین بیاورید .
پیشنهاد میکنم حداقل روزی بیست دقیقه این را انجام دهید تا بدنتان با مرور زمان آن را یاد بگیرد . پس از مدتی حتی نشسته هم میتوانید انجامش بدهید . سعی کنید در همه ی حالات بدنی خود این تنفس را حفظ کنید . پس از مدتی عضلات دیافراگم شما تقویت میشود و شما این تنفس را به سادگی انجام خواهید داد .
اگر قبلا هم ازاین تنفس استفاده میکردید یا اگر الان آن را انجام میدهید لطفا از تاثیرات مفیدی که از آن مشاهده میکنید برای ما بنویسید ...اینطوری انگیزه ای هم برای دیگران میشوید .

عمیق و آرام نفس بکشید .
بعد از اینکه یاد گرفتید چطوری درست تنفس کنید حالا روی آرام و طولانی کردن تنفس خود تمرکز کنید .
(اکنون وقت آن است که یک نوع خیلی ساده از تنفس را یاد بگیرید تا با استفاده از آن، تغییرات عمده را در زندگی خود ایجاد کنید. کافیست در طی روز و بصورت هوشیارانه، آرام، ریتمیک و عمیق، هوا را به درون بکشید و به همین شکل نیز خارج کنید. حین تنفس کردن، روی ریتم و آهنگ موزون ورود و خروج هوا متمرکز شوید و صدای آنرا بشنوید. بازهم تاکید میشود که حتما خیلی آرام(انگار یک لاستیک را با یک سوزن سوراخ کرده اید و هوا از آن به آرامی خارج یا وارد میشود)، خیلی عمیق و به شکل موزون تنفس کنید. )
قسمت بالا بخشی از مقاله ای در "وبسایت روانشناسی قدرت نامحدود" است.
بعدا بیشتر درباره ی این وبسایت میگم .

بهتون پیشنهاد میکنم که تمارین تنفسی رو بصورت روزانه و حتی شده به اندازه ی ده دقیقه حفظ کنید . تنفس های عمیق و آرام اگر به صورت صحیح انجام بشوند میتوانند که بدن شمارو بسیار آرام و ریلکس کنند و کلا وضعیتتون رو آروم تر میکنند . مثلا وقتی که میخواهید از خونه بیرون بروید قبلش بیست دقیقه یکجا بشینید و این تمرین را انجام دهید . طولانی و آرام (یادتان باشد ) و هرجای دیگه مثلا وقتی که توی اتوبوس نشستید و یا منتظر گرفتن برگه ی امتحانیتان هستید .
امیدوارم حتی شده برای یه هفته هم انجامش بدید و دست کم نگیریدش ! اینطوری خودتون متوجه تاثیراتش میشید .
روز خوبی داشته باشید .


بالا
 پروفایل ارسال پیغام خصوصی  
 
نمایش پست ها از آخر به اول:  مرتب سازی بر اساس  
ارسال موضوع جدید پاسخ به موضوع  [ 1 پست ] 

همه زمان ها بر اساس UTC + 3:30 ساعت تنظیم شده اند


چه کسی آنلاین است

کاربران حاضر در این انجمن : کاربر عضو شده ای موجود نیست و 0 مهمان


در این انجمن نمی توانید موضوعات جدیدی ارسال کنید
در این انجمن نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
در این انجمن نمی توانید پست خود را ویرایش کنید
در این انجمن نمی توانید پست های خود را حذف کنید
در این انجمن نمی توانید پیوست ارسال کنید

پرش به:  
ایجاد شده توسط phpBB® Forum Software © phpBB Group
فارسی سازی و پشتیبانی phpBB توسط phpBBpersian.com